SB afbouw kreeg net als veel collega's in de bouw de wind van voren met de economische crisis. Daardoor werd al snel duidelijk dat er iets moest gebeuren. Hans van der Steen vertelt wat er is verandert en welke rol Robert Soethout daarbij speelt: “Sinds een jaar of anderhalf opereert mijn bedrijf onafhankelijk van de bedrijven van mijn broers. We zaten eerst met zijn drieën in één bedrijf. In totaal een vijftigtal werknemers, met drie directeuren erop. Met name door de economische crisis was dat financieel niet meer te behappen. We kwamen tot de conclusie dat splitsing het beste was. We hebben toen gezegd: iedereen gaat op zijn manier zijn eigen broek omhooghouden. Mijn broers zijn allebei meer naar buiten gegaan om zelf ook een stuk productie op te pakken. Zelf zit ik nog steeds te sturen vanaf het kantoor. Met twaalf mensen in loondienst en diverse onderaannemers. Maar ik wist ook meteen: dit is pas de eerste stap, er moet nog meer veranderen.”
“Ik kende Robert al langer en heb hem toen gevraagd: kun jij mij niet een beetje wegwijs maken om het beter aan te pakken? Hij is aan de slag gegaan en is nu het hele bedrijf aan het doorlichten. In eerste instantie om te kijken naar kostenbesparingen. Hij heeft de hele boekhouding hier doorlopen en heeft daardoor concrete besparingsmogelijkheden gevonden. Die zitten niet bij het personeel, daar helemaal niet. Het gaat puur om onnodige kosten bij overhead. Een deel zit bij telefonie en abonnementen waar we geen gebruik meer van maken. Maar het grootste deel zit bij verzekeringen. Zaken die vanuit het verleden ver oververzekerd waren en die nooit meer zijn herzien. Over hoeveel besparingen we dan praten? Bij het verzekeringspakket is het gewoon 50%.”
“We zijn nu ook prognoses aan het maken: hoe denken wij er aan het eind van het jaar voor te staan? Voorspellingen over de omzet. Dat hebben we nog nooit gedaan. Natuurlijk is dat niet zo moeilijk bij lopende projecten. Daar heb je wel een aardig idee. Maar het gaat ook om nieuw werk dat in de loop van het jaar voorbij komt. Hoe we daarbij de kansen op verkoop inschatten? Dat is deels kijken naar het vaste klantenbestand. Als een klant zegt: 'Joh, kun je een offerte maken?' “Dan vragen we nu eerst: is het voor jullie al een aangenomen project of is het nog op basis van calculatie? Aan de hand daarvan stellen wij prognoses op. Als het al een opdracht is voor een vaste klant van ons, dan stijgt het scoringspercentage in één keer van 10 % naar 75 %. Op die manier krijgen we een veel betere kijk op de toekomst.”
“Daarnaast hebben we gekeken naar investeringsmogelijkheden. Waar liggen ze en wat moeten we er mee doen? En vandaaruit blijkt dat er verkooptraining nodig is. Het belangrijkste daarvan is: hoe verkoop ik mijn bedrijf en mezelf als persoon naar buiten toe? Op een dusdanige manier dat ik daarmee ook een stuk omzet kan winnen. Vroeger zei ik altijd: Ik ben Hans van der Steen, ik heb een stukadoor- c.q. afbouwbedrijf en ik lever systeemwanden, systeemplafonds, stucwerk en schilderwerk. Maar dan ben je mensen na de tweede regel al kwijt. Nu zeg ik: Ik ben Hans van der Steen, SB afbouw, wij verzorgen strakke wanden, mooie plafonds en schitterend lakwerk. Je zegt dus niet meer wat je levert, maar wat het resultaat is. Dat begrijpt iedereen, dat is wat mensen aanspreekt.”
Terugkijkend op de samenwerking tot dusver: “Er was al vrij snel een klik tussen Robert en mij. Hij is open en recht door zee. Dat is natuurlijk mooi, maar uiteindelijk gaat het om de resultaten. Het is gewoon zijn hele aanpak. Hij komt hier binnen, zegt goedemorgen tegen iedereen en gaat aan zijn werk. Als hij mogelijkheden ziet om te besparen of om te investeren, dan komt hij even langs. En dan pakken we het gelijk op, logisch, want hij kan dat dan ook echt aantonen met cijfers.”